GRUP 7. Percepció Física a través de l'Expressió Corporal

 Bon dia, som el grup 7 format per Desirée Hernández, Maria López, María Llopis, Lara Soler i Noa Martínez.

Deixem en aquesta entrada un xicotet treball escrit sobre la nostra sessió, realitzada el passat 19 de Maig, la qual va tractar sobre la percepció física a través de l'expressió corporal, dirigida des de la perspectiva crítica.


Fes click ací

Comentarios

  1. Les nostres companyes ens varen presentar una sessió basada en la percepció física a través de l'expressió corporal. En aquest comentari, vull deixar reflectides les meues opinions sobre dita pràctica.

    En primer lloc, donar l’enhorabona a les companyes, ja que, va ser una sessió que no m’esperava per complet, sota el meu parèixer, em va obrir els ulls d’una forma professional i atractiva. Si intento fer memòria, crec que mai havia sigut partícip d’un tipus d’activitat com aquesta i la veritat es que done les gràcies a les xiques per haver-la portat a terme de la forma en la que hi varen fer.

    En segon lloc, molt encertada la perspectiva docent adquirida, la crítica i amb una visió o justificació racional a través del moviment. Fou una sessió on es va fomentar la participació i autonomia de l’alumnat en tot moment, es van adjuntar temes transversals (propis de l’adopció d’aquesta perspectiva del moviments) i sobretot es van rebutjar algunes ideologies hegemòniques que subjuguen en l’EF tradicional.

    Per altra banda, si que el fet de basar o desenvolupar la sessió per a un alumnat de secundària (3r-4rt ESO), pot perillar el fet de no arribar a assolir alguns objectius que en teoria poden estar establerts, com orientar el procés d’ensenyament-aprenentatge a través de valors socials i no de la realització d’activitats motius, en açò em vull referir als jocs de m’agrada no m’agrada o al dels dibuixos ( ja que, poden dir que estes activitats no son pròpies de les classes d’EF, però clar, és ignorància).

    I en definitiva, poc més que afegir, tornar a donar-los l’enhorabona i les gràcies per poder tenir l’oportunitat d’expressar de tant en tant els sentiments que cadascú tenim a dintre.

    ResponderEliminar
  2. Por lo que he leído de la sesión y el comentario de mi compañero Juanlu, la verdad es que me ha sorprendido bastante la sesión ya que es una cosa que nunca se me hubiese ocurrido hacer y nunca he hecho nada parecido.

    En lo que respecta a la sesión vemos como han conseguido los objetivos que habían planteado y también podemos observar y como ha dicho mi compañero Juanlu en la sesión se fomento la participación y autonomía del alumno ya que normalmente cuando se suelen hacer este tipo de sesiones los alumnos no quieren participar y si participan siempre les tienes que decir todo lo que tienen que hacer y en este caso no ya que ellos te planteaban la actividad y tu tenias que representarla respectos a lo que tu piensas o crees sin que nadie te diga nada.

    En conclusión creo que ha sido una sesión muy acertada pero creo que llevarla a cabo en alumnos de 3º/4º Eso es un poco arriesgado por el simple hecho de que muchos de ellos no querrían participar o no serían sinceros con ellos mismo por el miedo al que pensaran de el o el que dirán. Aunque por otra parte pienso que si porque hace al alumnado adoptar una perspectiva crítica y empezar a valorar y pensar por ellos mismos, sobre todo en este tipo de actividades como el porque tienen que ser así los cañones de belleza o el porque relacionamos a una persona normal con una flaca en cuanto todos somos iguales, y son todos estos aspectos por los que si me parece interesante trabajar este tipo de cosas en los institutos.

    ResponderEliminar
  3. El miércoles pasado asistimos a una sesión que trató sobre la percepción física a través de la expresión corporal. Antes de nada, me gustaría felicitar a mis compañeras por la complejidad del bloque elegido, ya que pienso que aunque esta sesión sea más sencilla a la hora de dirigirla, su complejidad aparece a la hora de montarla. Este hecho se puede observar en la elección del contenido de las sesiones del resto de grupos, dónde nadie ha querido realizar una sesión sobre este contenido, por lo que felicitar a mis compañeras por el atrevimiento.

    Enfocándonos en el contenido de la sesión, el primer juego me pareció apropiado a la vez que interesante, ya que consistió en tener que representar por medio de gestos a una persona con alguna característica destacable. Lo que más me gustó del ejercicio fue la infinidad de formas con las que se podía representar cada situación, por lo que no había una forma más valida que otra.

    Otro aspecto que me ha gustado ha sido el enfoque que han querido darle a todos los ejercicios, dónde había una puesta en común y se realizaba una pequeña crítica a los prejuicios e importancia que se da hoy en día al aspecto físico.

    Por último, como ya se ha comentado, esta sesión podría ser conflictiva para el grupo de edad elegido, ya que en estas edades de la ESO los alumnos pueden llegar a ser muy faltones e irrespetuosos con sus compañeros, por lo que una sesión como esta, que a priori serviría de ayuda para aumentar el autoestima y la confianza de los alumnos, se podría volver en contra y alimentar aún más sus propias inseguridades, por lo que deberíamos de tener mucho cuidado en como impartiríamos una actividad así.

    ResponderEliminar
  4. Durante la pasada clase de educación del movimiento, el grupo siete fue uno de los que tuvieron que poner en práctica su sesión de educación física enfocada a alumnos de educación obligatoria, más concretamente de 3º/4º de ESO.

    La sesión giraba entorno al bloque de expresión corporal y comunicación. Al igual que la del grupo cuatro, este bloque era la primera vez que se ponía en práctica. Los juegos propuestos facilitaban que cualquiera de los alumnos pudiesen participar sin ningún tipo de problema. Por otro lado, coincido con mi compañero Raul, veo muy acertada la crítica que se realiza a los prejuicios e importancia que se le da hoy en día al aspecto físico.

    En mi opinión la sesión estuvo muy bien enfocada con respecto a las edades que iba dirigida. Fue una sesión diferente puesto que la dinámica de las actividades buscaban que el alumno reflexionará acerca de lo que hacía.

    ResponderEliminar
  5. Primer que tot, donar l'enhorabona a les companyes per la sessió que varen realitzar i la creativitat que van tindre a l'hora de plantejar-la. Va ser una sessió que ningú dels presents ens esperavem que realitzaren i a més a més, van tractar temes al meu parèixer molt rellevants, com per exemple, fer veure la imatge que te la societat sobre les diferents característiques que tenim les persones o mostrar als demés la imatge que tenim sobre nosaltres mateixos.

    La sessió va constar de tres activitats en que la primera haviem de representar desde el nostre punt de vista diferents característiques que podem tindre les persones (persona forta, persona dèbil, diversitat funcional...) i també hi havia un paper de persona normal on trobavem la reflexió del joc, ¿Qui es i qui no es una persona normal?. Respecte a aquesta reflexió, pense que si tot el mon ens plantejatem aquesta qüestió més asovint, viuriem en una societat més respetuosa i menys estandatitzada. Molt bon exercici.

    La segona activitat, també tractava sobre els estàndards imposats per la societat. Consistia en que havíem de dibuixar-nos en un full a les dues bandes, la primera, plasmar la imatge que tenim sobre nosaltres mateixos i en l'altra dibuixarnos conforme voldriem arrivar a ser. En aquest exercici la reflexió era que hem d'acceptar-nos conforme som ja que els estàndards van canviant en la societat per certs motius, majoritàriament ecomòmics, que fan que de vegades, no ens acceptem tal i conforme som. Es va demostrar ja que tots ens varem centrar en l'aspecte físic i no en els sentiments o potser en canviar a ser millors persones.

    Per últim, havíem de posarnos per parelles i dir dues coses roïns sobre nosaltres i dues coses bones que tinguera el nostre company. Primerament, dir que aquest exercici, potser no haguera funcionat a una classe d'institut ja que als alumnes els costa prou més obrir-se davant dels seus companys. Tot i així, pense que ho deuriem d'aplicar a les nostres vides, ja que dir a les persones característiques positives sobre ells mateixa pot ajudar millorar la confiança en sí mateix.

    En resum, em va agradar molt aquesta sessió i pense que van trobar una manera de consienciar als alumnes d'una forma molt gràfica i entretinguta. Enhorabona!


    ResponderEliminar
  6. El grupo 7 nos planteó una sesión muy interesante enfocada en la perspectiva crítica, al bloque de expresión corporal. La idea de la sesión me pareció muy interesante y original ya que este tipo de sesiones no se acostumbran a ver en el ámbito de la docencia. Además destacaría que consiguieron dar un enfoque distinto a la expresión corporal, que se suele relacionar únicamente con el baile.

    En la sesión se plantearon 3 juegos, el primero de representar lo que ponía en un papel, el segundo dibujarnos como nos vemos y como nos gustaría ser y el tercer de decir lo bueno del compañero que tenemos enfrente y lo bueno y malo nuestro. Me parecieron muy interesantes tanto el segundo como el tercero puesto que te permitía conocer un poco más a los compañeros y fomentar la unión de grupo.

    Por último, mencionar los temas de los que trató la sesión, que principalmente trató de la forma en que nos vemos a nosotros y vemos a los demás, estereotipos, cánones de belleza… Y de forma transversal se trataron temas como la bulimia y la vigorexia, trastornos muy extendidos a día de hoy y que afectan a una parte de la población.

    ResponderEliminar
  7. La temática escogida por el grupo 7 fue la única que se ha realizado debido a la dificultad previa que supone preparar una sesión de educación física sobre la expresión corporal, por eso mismo creo que ha sido una propuesta muy valiente por parte de mis compañeras con una ejecución muy correcta.

    Fue una sesión de reflexión que creo que puede encajar muy bien para alumnos de secundaria si se logra conseguir un ambiente de formalidad y respeto entre toda la clase, ya que, es un tema que si no se trata bien puede desencadenar en insultos o incluso en bullying. Si se consigue mantener un buen estado entre los alumnos (aspecto que no debe ser fácil en secundaria) creo que este tipo de sesión puede aportar muchos beneficios trabajando aspectos que no se suelen ver en clases de educación física convencionales.

    En conclusión, me gustaría dar la enhorabuena a mis compañeras por la innovadora sesión que pusieron en práctica y por la buena ejecución, ya que durante la clase del último miércoles estoy seguro que lograron conseguir los objetivos que pretendían poner en práctica.

    ResponderEliminar
  8. Abans de començar amb el comentari de la sessió, tinc que donar l'enhorabona a Maria, Lara, Noa, Desirée i Maria pel gran treball que han realitzat amb aquesta sessió i per com ho van dur a terme en la pràctica, ja que van aconseguir que tots ens sentirem a gust i còmodes i en el meu cas van aconseguir un enssenyament i una millora de cara al futur, aspecte molt important i que es busca en una sessió com aquesta, enfocada en la perspectiva crítica clarament i orientat a alumnes de 3er-4t d'ESO.

    Entrant ja un poc més en la "crítica" de la sessió, pose crítica entre cometes perque el que tinc que dir es molt positiu i tot encarat a la millora de cara a futures sessions. Des de que va començar la sessió fins que va finalitzar les companyes van fer, al menys a mí, que estiguera tota l'estona pensant i reflexionant el perque de cada joc o exercici. Cada vegada que ens explicaven alguna cosa, darrere hi havia una reflexió personal molt important i després una reflexió grupal on cadascú podia expressar el que sentia en eixe moment.

    Personalment, soc una persona que està be amb ella mateixa, amb com es física i personalment, però no sempre ha sigut així, per aixó m'he vist un poc reflexat en aquesta sessió, tirant el temps enrrere i he pensat que alguna sessió d'aquest tipus hauria de ser necessaria en els intituts i colegis, ja que s'evitarien molts problemes ocassionats per els físics i els módels de la societat.

    Per a finalitzar m'agradria afegir que seria interessant adaptar sempre la sessió sempre depenent del grup, ja que ningú coneix més a una classe que el seu propi professor, per això crec que aquesta sessió amb nosaltres ha eixit tan be, perque ens coneixem i sabem un poc com som uns i altres.

    ResponderEliminar
  9. Aquesta sessió de les nostres companyes va ser totalment diferent i al principi un poc estranya la veritat. Vist des d'una perspectiva crítica va ser una de les sessions més reflexives i profundes que vam tindre.

    Els tres jocs en general ens van posar contra les cordes a tots un poc, ja que no estem molt acostumats a fer aquest tipus d'exercicis. El primer va ser relativament fàcil, però hi haguera algunes representacions un poc més complicades. El segon joc va ser prou de riu-res els uns dels altres, però primer que res d'un mateix, per com ens dibuixàvem i que tontos som de vegades en les coses que volem. El tercer va ser prou bonico, ja que de forma bàsicament aleatòria amb el teu company del costat, ja tinc més o menys afinitat, havies de dir coses bones d'ell i després coses males teues. Per a mi va ser el millor joc, ja que a tots ens va costar un poc.

    En general una sessió diferent, que ens fa reflexionar del que volem o no volem de nosaltres i que els canons de bellesa i tot el que ens imposa la societat és un poc mentida.

    ResponderEliminar
  10. El grup 7 va realitzar una sessió enfocada en l’expressió corporal, pense que actualment aquest apartat no està inclòs de la forma que li correspon en el temari de l’Educació Física, a més crec que és una part fonamental per a poder treballar altres aspectes aliens a l’esport.
    Sincerament, crec que ha estat una de les millors sessions que hem realitzat al llarg de les exposicions. Fora de lo comú hem treballat aspectes molt importants presents en la societat de hui en dia que si no fora per aquestes sessions no és treballarien en cap bloc de treball de cap assignatura. Anotar que, tot i que és una sessió molt important també és difícil de portar a terme ja que es tenen en compte molts sentiments i emocions que poden sorgir al llarg de les tasques o activitats.
    Referent al desenvolupament de la sessió si no recorde malament va constar de tres activitats, una primera de mímica, una segona de dibuixar i una última de descriure a tu mateixa i a la parella dels jocs...va estar una estona molt divertida, reflexiva que ens va ajudar un poc a obrir-nos amb el grup i amb un mateixa.
    Com a reflexió final, pense que es van extreure molt bones conclusions amb l’ajuda de les tasques. La majoria dels alumnes és van dibuixar amb una millora física però després a l’hora de descriure al company les qualitats expressades eren totes sobre la personalitat. Ens jutgem físicament a un mateix, perquè pensem que amb un aspecte més bé físicament serem millors persones i no és així. A l’igual que nosaltres obviem el físic de les persones que tenim al costat perquè preval com son amb nosaltres, amb tu fan el mateix. Per a ser millor no hi ha que fer un canvi físic sinó començar des de l’interior.
    Em va encantar la sessió, va estar molt currada!

    ResponderEliminar
  11. Este comentario ha sido eliminado por el autor.

    ResponderEliminar
  12. A la sesión de mis compañeras no tuve que asistir, pero ahora que he leído qué es lo que hicieron y la opinión de algunos compañeros que sí asistieron puedo proceder a comentarla.

    En primer lugar, me parece una sesión arriesgada y diferente a lo que estamos habituados a ver, esto está genial porque hay que salir de nuestra zona de confort y contra más variedad veamos y vivenciemos en nuestro ámbito, más experiencia y conocimientos adquiriremos para nuestro futuro.

    Es normal que en esta sesión haya algo de vergüenza y algunas personas puede que hasta lo pasen mal, si nos pasa a nosotros, a los alumnos de 3º y 4º de la ESO para los que está dirigida esta sesión también. Pero no deja de ser una sesión muy interesante, por un lado para soltarnos y perder vergüenza y por otro lado para ser conscientes de lo prejuzgados que estamos solo por nuestro físico y apariencia.

    En conclusión, creo que ha sido una sesión profunda que te hace pensar y en la que han logrado conseguir esa perspectiva crítica sobre la percepción física que tenemos de los demás. Así que darles la enhorabuena a mis compañeras ya que a pesar de ser una sesión arriesgada les ha salido bien.

    ResponderEliminar
  13. La sesión práctica sobre la " Percepción física a través de la expresión corporal" me sorprendió bastante. En una de las actividades pude comprobar como hay expresiones corporales que son habituales en nuestra sociedad, cuando intentamos definir un concepto, parece que todos tenemos en mente la misma imagen, y eso es debido a nuestra cultura, a los estereotipos que se crean.
    Con este tipo de actividades podemos percibir no solo como vemos nosotros a nuestros compañeros sino también como nos ven ellos a nosotros, y no solo a través de aspectos físicos sino también en aspectos de personalidad. Me ha parecido una sesión muy bien creada que invita a la reflexión sobre todo para darse cuenta de como percibimos cada uno particularmente el entorno que nos rodea y como nos relacionamos nosotros con él.
    Por otra parte, este tipo de practicas son totalmente inclusivas y se requiere de una participación activa de todos los alumnos para llevarla a cabo. Se tiene que crear un ambiente positivo para que todo el alumnado quiera participar ya que se puede dar el caso que alumnos de 3º o 4º de la ESO, no se sientan del todo cómodos expresando sus sentimientos o aspectos de su persona con los cuales no están a gusto.
    Para finalizar me gustaría darles la enhorabuena a todo el grupo, porque ha sido una sesión bien planteada y llevada a la practica.

    ResponderEliminar
  14. DANIEL NADAL SORIANO

    Començaria dient que aquesta va ser una pràctica diferent, cosa que va agradar al complet. Es van centrar en la perspectiva crítica i es va enfocar des d'un punt de vista interior guiat per els sentiments personals.

    Cada activitat tenia un propòsit i amb tot açò es busca que s´obriga més la ment i nosaltres en els nostres companys i es deixem de coses superficials i innecessàries, en altres paraules, aprendre a voler i a voler-nos. També dir que està enfocada en l´edat idònia, on les hormones estan en el seu auge i pot ser és on més complexes i inseguretats poden haver-hi, per això em resulta molt interessant. Inclús per a nosaltres també pot ser una activitat de reflexió i un moment per a obrir els ulls.

    En quant als exercicis proposats dir que han estat molt acertats i tots hem passat una bona estona. És cert que quan han dit de dibuixar-nos com ens vegem i com ens agradaria vore´s, tothom s'ha basat en la complexió física i només això. Encara que alguns hem coincidit tal i com som, ha hagut d´altres que han personificat la seua persona i l´han transformada en un cos ideal, ideal per a ell a simple vista. Al acabar hem posat els dibuixos en comú i s´hem adonat al dir-nos-ho, que també podíem haver-se dibuixat d'una forma més abstracta i interior, ja que cada persona té una personalitat i ha sigut molt curiós. Ahí es quan s´hem adonat de que el que de veritat ens fixem en una persona està a l´interior i allò perfecte sols per a alegrar-nos la vista un poquet.

    Els altres exercicis han sigut més del mateix, el primer que cadascú adquiria una personalitat diferents i els demés havíem de adivinar-la mitjançant una actuació breu de l´actor. I també l'altre que ens posàvem per parelles i havíem de dir dos coses bones teues i dues dolentes, i dir-ne dues més de bones a un company. Ahí ens hem adonat i hem tornat al d'abans que tothom ha dit coses bones de l'altre descrivint-lo com a qui és i no com és.

    Concloure que hem d'oblidar-nos d´estereotips i fixar-se en tot allò que engloba cada persona en concret que va molt més enllà. Sempre volent-se un mateix i no per això deixar de cuidar-se i no buscar les teues metes.

    ResponderEliminar
  15. Les nostres companyes van realitzar una sessió molt interessant, tocant un tema social que afecta molt als adolescents, així que crec que la sessió que proposen està molt encertada. La seua perspectiva crítica em sembla molt bona i els jocs que fan són bastant originals. Crec que potser els podrien haver donat una mica més de dinamisme als jocs, però sí que els veig bons per tractar el tema social, encara que una mica de compromís motor no hauria estat malament per augmentar la motivació dels alumnes.

    Al finalitzar el document comenten que el professor va advertir que havien pogut anotar alguns comentaris que deien els alumnes per poder reflexionar també sobre ells a la fi de la sessió, cosa que em sembla molt interessant i que es podria implementar en qualsevol sessió de perspectiva crítica.

    ResponderEliminar
  16. Después de leer la sesión completa de mis compañeros a cerca de la percepción física a través de la expresión corporal y los comentarios de la clase, me da cierta pena no haber podido asistir a dicha sesión ya que por lo que veo, rompió con los esquemas y expectativas de cada uno, además de la valentía de Desirée, María, Maria, Noa i Lara por llevar a cabo una sesión totalmente diferente y muy original.

    En cuanto a la sesión, si atendemos a la perspectiva crítica, esta cumple totalmente sus funciones ya que se vieron una serie de valores así como la humanidad, empatía, solidaridad, honestidad, etc...
    La sesión estaba orientada a problematizar ideologías socioculturales como el "salutismo" o la forma corporal (actividad de los dibujos) por lo que uno de los objetivos era el de romper con cualquier estereotipo, además de reflexionar en la dimensión a través del movimiento, en la que se puede observar como la actividad física resulta útil para dar solución a diversos problemas sociales.

    Por último, me gustaría comentar que algunas de estas actividades las podemos relacionar con la metáfora del escalador de Sartre, ya que "el cuerpo para el ser" es la forma en que nosotros nos percibimos y en el que nos centramos en todo momento (necesito más masa muscular estoy muy delgado=culto al mesomorfismo), "el cuerpo para los otros" es la perspectiva que tienen los alumnos de una persona (Carlos es muy rápido) , y por último "el cuerpo para el otro percibido por el ser" es la situación más importante y que más hay que trabajar y pienso que en esta sesión ha quedado bastante plasmada , ya que pone en manifiesto la autoconciencia por parte del que está realizando una de las tareas y a la vez se siente observado (de modo que su conducta cambia ya que se siente que lo están observando).

    ResponderEliminar
  17. la sesion llevada a cabo por el grupo numero 7, formado por Desirée, María, Maria, Noa i Lara, estuvo enfocada , desde una perspectiva critica, a la problematica de las ideologias socioculturales , y a su reflexion y valoracion sobre ellas.
    esta sesion ,fue muy particular ,ya que puso de manifiesto, valores como la empatia, solidaridad, honestidad, etc..

    resaltar , sobre todas las cosas, el trabajo de los compañeros para llevar a cabo dicha sesion, ya que al tratarse de una sesion muy especifica , su desarrollo era bastante complejo.

    ResponderEliminar
  18. Les companyes del grup 7 han triat la percepció física a través de l’expressió corporal. Felicite a les companyes per la seua sessió ja que m’ha resultat molt diferente a les demés sessions però m’ha resultat interessant i m’ha sorprés ja que jo quan vaig escoltar expressió corporal em vaig desanimar, no sé si será perquè ho vaig relacionar amb l’assignatura que tenim enguany però de primeres no em va entrar per bon ull. Però em van canviar els ànim ja que van decidir fer la sessió d’una manera molt dinàmica ja que pràcticament en totes les activitats hi havia una interacció directa entre tots els alumnes i això va fer que la classe es fera més amena i participativa.

    Van aconseguir els objectius buscats, al final de cada activitat ens donaven un feedback sobre el que havien volgut tractar en l’activitat i preguntaven als alumnes la seua opinió sobre certs temes o si els objectius havien arribat.

    La sessió anava dirigida per a alumnes de 3r o 4t d’ESO ja que són els més madurs a l’hora de parlar d’aquestos temes i poden ser prou participatius a l’hora de raonar i explicar les seues opinions.

    ResponderEliminar

Publicar un comentario

Entradas populares de este blog

Cine-fòrum: Diarios de la calle

Sesión EF de Desigualdad de Género. (Grupo 5 )