Funcions de l'escola, "l'educació prohibida" i crítiques al documental

Durant la classe de hui hem estat parlant sobre què és l'educació i sobre quines són les funcions que, com a societat, li assignem a l'escola. També hem vist un xicotet resum del documental "La educación prohibida", que critica el sistema d'educació pública actual, i hem estat debatent sobre alguns aspectes del documental que cal analitzar amb més detall i de forma rigorosa per tal d'evitar caure en reduccionismes i "solucions màgiques" a l'hora d'abordar els problemes que planteja l'educació. En aquest sentit, vos deixe un parell d'articles que tenen relació amb aquestes qüestions. El primer és de Mariano Fernández Enguita, catedràtic de Sociologia de la Universidad Complutense de Madrid i, el segon, un article de El Periódico en el que s'aborden alguns dels mites del que es coneix com a "neuroeducació".




En aquesta entrada podeu comentar allò que considereu més rellevant sobre aquestes qüestions, sobre els articles o sobre el debat que hem tingut a classe al respecte.

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  2. Tanto el debate que hemos tenido en clase esta mañana como las cuestiones y artículos de este post me han hecho adentrarme y saber más a cerca de la mala estructuración existente de la educación. Personalmente me centraré más en la educación física puesto que ha sido sobre la que hemos puesto en debate durante la clase. En primer lugar, decir que por el simple hecho de nombrarse "educación física" ya estamos planteando mal el nombre de una asignatura que va mucho más allá de lo físico o corporal, ya que en ésta también trabajamos la mente de forma muy clara (velocidad de reacción durante algunas acciones, memorizar circuitos o diferentes ejercicios que tenemos que realizar de forma consecutiva y un sinfín de actividades a través de la psicomotricidad, donde el componente psíquico y cognitivo está siempre presente). En todo caso yo la llamaría "educación física y mental" o "educación del movimiento" ya que el movimiento lo es todo (kinestesia).
    Otro aspecto que quiero comentar es la educación física como oxigenación psicológica o "profilaxis" ya que nos ayuda a despejar la mente después de una larga jornada de asignaturas o en caso de tener la asignatura de educación física a primera hora, nos ayudará cognitivamente para tener un estado de activación más óptimo y rendir más en las siguientes horas puesto que entraremos a las clases más relajados.

    En cuanto a mi crítica hacia el sistema educativo, pienso que los profesores deben transmitir unos valores intrínsecos hacia los alumnos, de tal modo que los motiven hacia la tarea y no hacia el logro, es decir, que no los motiven con valores extrínsecos; ya que la motivación orientada al logro tiene problemas a largo plazo, por tanto hay que centrarse en las tareas e intentar mejorar día a día.

    Una persona que está motivada por factores internos (mejorar día a día, bajar de peso, mejorar una técnica..) será más eficiente que una que lo está por factores externos (fama, dinero, trofeos, palabras de la gente...) .

    En cuanto a la educación física, sabemos que no todo es positivo o saludable ya que a veces algunos juegos pueden ser contraproducentes con numerosas actividades sexistas, discriminatorias, excluyentes o simplemente un trago de agua fría para algunos alumnos por temor a hacer el ridículo en alguno de los ejercicios, por no hablar de actividades inseguras o con mayor probabilidad de lesión que se opondrían al concepto de "salud".

    Respecto a la metáfora de la planta me parece que está fuera de lugar, ya que los seres humanos aprendemos a través de las experiencias pasadas y en base a nuestras influencias y el contexto sociocultural y económico; de forma que cualquier alumno necesita de un guía o mentor que sea capaz de producir ese proceso de enseñamiento-aprendizaje en él.

    En conclusión, sabemos que la educación es un proceso difícil y complejo, pero quizás esto es lo que realmente lo hace especial. De todas maneras tenemos que apostar por una mayor continuidad y coherencia en el aprendizaje por parte del alumno y la enseñanza por parte del profesor (todo y que éste también aprende del alumno).


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  4. Primerament, m’agradaria comentar els problemes de l’educació actual, en l’actualitat tot ha progressat per a millorar la qualitat de vida de les persones, el transport ha evolucionat per poder viatjar d’una manera més ràpida, l’industria ha millorat per a poder produir molt més amb menys temps, els telèfons han canviat per poder comunicar-nos millor, la forma de treballar s’ha modernitzat, en general la societat ha canviat, en algunes coses per a millor i en altres per a pitjor, pero si parlem d’educació no trobem gran diferencia si comparem l'educació actual amb la del segle passat.

    Amb el pas dels anys, res ha canviat, en les aules es col·loquen els xiquets de forma ordenada, durant 5 o 6 hores s’ordena als xiquets que tenen que pensar, que tasques tenen que fer, fer-los competir per treure la millor nota possible, amb números juzguem la intel·ligència d’un alumne, per a mi es un poc robotic i autoritari, aules on tots som iguals, donem els mateixos continguts, on s’ens obliga a parlar o callar quan mane el professor i a escoltar-lo durant hores, aquest sistema mata la creativitat i la individualitat, on s’explota intel·lectualment, convencer als alumnes de que tenen que treure les millors notes possibles per a ser algú en la vida, molts xiquets pensarán que no son vàlids per a fer res, i la culpa no es del professors sino d’aquest sistema d’educació tan meticulós i poc obert.
    Ho podem comparar amb la famosa metáfora de que no podem juzgar a un peix per la seua habilitat per a pujar a un arbre, el mateix passa amb l'educació.

    Desde el meu punt de vista, deuria de ser el sistema d'educació el que se adaptara a les diferents característiques dels alumnes, i no els alumnes adaptarse al sistema d’educació, amb una educació més individualitzada.

    En definitiva, crec que deurien de personalitzar més l’educació per a poder canviar-la, no donar més importància a un continguts que a altres, no pensar que les matematiques son més importants que altres continguts, com poden ser la l’esport, la dansa o el art. Amb dies lectius més curts on no es sature als xiquets, per a no utilitzar les escoles com a centres on deixar als xiquets mentre els pares treballen. Centrarse en crear un ambient de col·laboració entre ells i no de competitivitat, on es deixe al xiquets participar molt més i eliminar l’autoritat del professorat per damunt dels alumnes.

    Relacionat amb la neurociencia, m’ha paregut interessant el tema dels neuromitos ,que son mites falsos sobre el funcionament del cervell, pensé que poden perjudicar l'educació, com per exemple el neuromito de que sols utilitzem el 10% del nostre cervell, o també que hi han intel·ligències múltiples, amb l’avanç de la ciència i la tecnologia s’ha demostrat que aquest mites son falsos, mitjançant tècniques de visualització del nostre cervell.

    Aquest mites porten a limitar la capacitat del cervell, apart de que hem pareixen com un control de qualitat, com si les ments dels alumnes foren productes de mercat que son millors o pitjors depenent del seu nivell intel·lectual, hem pareix molt bé que s'utilitza l’avanç de la tecnologia amb la ciència per a poder entendre millor el funcionament del cervell i com aprèn conceptes, pero entendre millor el cervell no vol dir educar-lo millor.

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  5. Con lo que respecta al documental visto en clase, puesto por Joan, me gustaría dar mi punto de vista acerca del tema.

    En este documental se realiza una crítica hacia la educación actual. Una de las cosas que más me llaman la atención son las soluciones tan “mágicas”, como dice uno de los artículos colgados en este post, a los problemas que surgen en la educación hoy en día. Es cierto que la educación actual no es la mejor y que, como los datos reflejan, existe un gran margen de mejora, pero, es necesaria. A día de hoy la importancia de los educadores es esencial para guiar a los alumnos a aprender de manera correcta. Veo una utopía el hecho de que se le de libertar absoluta a los alumnos. Sabemos que en la actualidad existe una gran cantidad de información, la cual si no es usada de manera correcta, puede traducirse en desinformación ya que no toda es veraz.

    Por otro lado veo ciertas algunas de las afirmaciones que hacen algunos de los especialistas que salen en el documental. Algunas de estas las hemos podido sufrir gran parte de los alumnos a lo largo de nuestra vida educativa. Desde mi experiencia, es cierto que, en numerosas ocasiones se obliga a los alumnos ha estudiar grandes cantidades de información de manera muy ineficiente. A posteriori pueden llegar a traducirse en pérdidas de tiempo puesto que se olvida todo lo “memorizado”, no aprendido. Me resulta curioso como en muchas ocasiones este tipo de métodos, poco eficaces, no reciben ningún cambio pudiendo transformarse por completo con pequeñas modificaciones que beneficiarían al alumno tanto a nivel de conocimientos como de motivación.

    En resumidas cuentas, la educación actual es mejorable en muchos aspectos y una de las soluciones no es suprimirla como propone el documental.

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  6. Avui en día, mantenim el mateix sistema d’educació que temps enrere i, si bé, va funcionar en el seu moment donades unes determinades circumstàncies, actualment no és un sistema adequat a les circumstàncies en què vivim. En l’actualitat veiem que tot evoluciona molt ràpid, açò és en part al desenvolupament de les noves tecnologies, i apareixen nous treballs, per la qual cosa no és posible mantindre un sistema educatiu creat en i per a la revolución industrial.

    Pel que fa a l’estil d’enssenyança actual, destacar que tot gira al voltant d’una nota que determinarà qui és millor i qui és pitjor. Com ja vaig comentar en una altra entrada, açò és de les primeres coses que s’haurien de canviar. És veritat que quan realitzem un examen o un treball s’ha d’avaluar d’una forma o d’una altra, però el resultat d’aquesta avaluació, be siga un número o un “excel·lent”, no hauria de determinar la capacitat o intel·ligència d’eixe alumne. Amb açò el que aconseguim és que hi haja una contínua competición entre els alumnes, fins al punt que es fa qualsevol cosa per a traure la máxima nota posible (per exemple, copiar) i amb açò perdem una serie de valors que són importants per a la vida quotidiana.
    Un altre error en l’enssenyança és el fet de memoritzar-ho absolutament tot, fins al punt de memoritzar per memoritzar i no saber de que s’està parlant. Açò apareix representat en el documental que hem vist en clase, de manera un poc exagerada. Estic d’acord amb que hi ha uns “coneixements bàsics” que és precís conèixer i memoritzar, però memoritzar-ho tot per a després traure un 10 en un examen on només s’evalua la capacitat de memorització no defineix la intel·ligència d’un alumne. El que es creen són persones sense pensament crític que tan sols saben dir el que han llegit i no saben veure més enllà d’això.

    Tampoc pense que la solució siga adaptar el sistema educatiu a cada alumne en funció de les seues característiques, ja que, com he dit abans hi ha uns “coneixements bàsics” que cal conèixer i que són iguals per a tots, però si que és necessari canviar l’enfocament amb que s’enssenya i s’evalua. Per tant, el problema no está tant en el contingut, sinó en l’enfocament amb que s’imparteix. Tal volta, si amb l’enssenyança dels continguts hi haguera de manera transversal una enssenyança més profunda a nivel de valors o de pensament crític, tots els alumnes encaixarien millor en el sistema educatiu.
    Pel que fa al documental, hi ha coses que pensé quasi tots hem viscut i estem d’acord que són molt millorables, com l’enssenyança mitjançant la memorització, i hi ha alguna altra cosa que está fòra de lloc, com és el cas de la metàfora de la planta. Com va ja vam comentar en clase, açò és erroni perquè una persona aprèn a partir de les experiències que ha viscut, per la qual cosa és necessari que eixa persona tinga una persona que li guie per aconseguir eixes experìencies mitjançant l’aprenentatge.

    En conclusió, pel que respecta a l’educació actual hi ha moltes coses millorables. Tot i això, el fet que hi haja gent que qüestione el sistema és positiu, perquè vol dir que és gent que sap que no és eficient i que està disposada a millorar-lo.

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  7. No és la primera vegada que en aquest blog faig referència a que el sistema educatiu actual és i està obsolet. Per tal d’abordar la meua reflexió sobre el tema, hem centraré en alguns aspectes que m’han semblat interessant d’ambdós articles.

    Primerament sobre l’educació banalitzada; sí que es posiciona un excés de pressió sobre l’alumnat adolescent, s’espera d’ells/es que responguen davant les situacions i els esdeveniments nous i desconeguts de forma correcta quan mai abans s’han enfrontat a cap d’aquests, per tant, com es vol obtenir un resultat “positiu i correcte” en una situació totalment desconeguda? És comparable a que a un professional de l’esport li diuen d’operar a una persona a cor obert. És totalment irreal i favorable a l’error.

    Tal i com s’esmenta en el documental vist a classe La educació prohibida, es produeixen certes crítiques al sistema educatiu actual, moltes d’aquestes referides a l’organització del pla metodològic del propi sistema educatiu, però tornant una mica a la temàtica anterior, aquesta pressió exercida als adolescents per voler que maduren i creixin correctament, també ocorre en edats infantils (la qual, és una crítica al propi documental).

    “Els xiquets es desenvolupen millor sols”, cite textualment, en certa mesura si, pense que es correcte deixar explorar i que els infants s’adonen i experimentin errors i tornen a provar, però fins a quin punt es correcte? El que sí que no es pot comparar es el desenvolupament cognitiu i motriu de qualsevol xiquet/a amb el creixement d’una planta.

    Pel que fa a l’article de ‘pequeños Einsteins’; només el començament ja m’ha cridat l’atenció, les portes obertes porten beneficis o són dolentes per als nostres fills/es o els nostres alumnes? Personalment, recorde que quan era època de portes obertes, els meus pares anaven a lo millor a la primera sessió per saber com funcionava la classe i conèixer als professors i res més.

    Voldria destacar també la metodologia que s’utilitzava en la meua època de primeria i secundaria, hi havia un pla de lectura on la funció i l’objectiu era que els alumnes tingueren “l’hàbit” d’agafar un llibre en qualsevol moment i conèixer els beneficis d’aquets, però fins a quin punt? Òbviament hi haurà alumnes que ho extrapolen a casa i altres que no, per tant, tal i com es nomena a l’article “És un error pretendre que els xiquets/etes aprenguin mates a través d’altres intel·ligències” Que vull dir amb açò? Que possiblement el que li fa falta a un xiquet/a per a que comenci a llegir no siga agafant directament un llibre, sinó relacionant els llibres a algun estímul o situació que li agradi.

    Per tant, es dona a conèixer que el sistema educatiu, amb eixos plans metodològics està obsolet i és una realitat, ja que, tothom aprèn a partir d’un concepte que ja sap, però i si eixe concepte es totalment nou i es sobreentén que ja el sap? És ahí també on s’intenta homogeneïtzar i per tant, portant al fracàs.

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  8. Com ja ha dit algun company meu, crec que l'educació i el sistema educatiu que tenim en l'actualitat té moltes errades, ho vam poder veure d'una manera molt clara al video de Ken Robinson, on vaig comentar ja moltes de les coses que creia que no estaven massa acertades, però a aquest debat hem pogut veure coses noves.

    En la meua opinió, al resum del documental de "La educación prohibida" he vist coses que m'han paregut certes, però no m'ha agradat i m'ha cridat l'atenció la manera en la que menyspreen als docents clavant-los a tots en un mateix sac i quedant com a persones poc vocacionals realment amb el seu ofici. Crec que açò és totalment fals, cada professor i professora és d'una manera i utilitza una metodologia diferent, així com cada alumne és d'una manera i cada context i situació és diferent. No es pot englobar algo tan gran i tan important com és l'educació d'aquesta manera.

    Per altra banda la metàfora de la planta tampoc m'ha paregut del tot encertada, ja que si que crec que als xiquets tingam que motivar-los i crear certes inquietuds per a que vullguen aprendre i tinguen interés per certes coses, de fet crec que eixa és un dels objectius principals d'un docent.

    Per a finalitzar m'agradaria reflexionar sobre la manera que tenim de parlar moltes vegades sobre els professors i professores, ja que crec que no som justos amb la feina que realitzen la majoria i que parlant malament sobre ells sols alimentem de mals pensaments i d'odi la ment de xiquets o persones que ens puguen escoltar i no tinguen tan present la funció i la feina d'aquestes persones, així com crec que estem tirant-nos pedres sobre el nostre propi terrat, ja que a un futur poden estar dient ixes coses sobre nosaltres. Per això crec que moltes vegades és més intel·ligent parar i pensar per a veure les coses amb més claredat, que dir el primer que sen's ocurrixca i després pensar si és cert o no.

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  9. Los métodos pedagógicos y la calidad de educación, se encuentra entre los temas más relevantes. También es, sin embargo, uno de los temas más controvertidos.
    Algunos de estos interrogantes han versado sobre qué tipo de educación es la adecuada y a quienes ha de proveerse en relación al modelo de sociedad y ciudadanía que se quiere construir. En este sentido, “la buena educación”, está plagada de unas u otras ideas.

    Ver el documenta “La educación prohibida” me respondió algunas de las preguntas que tenía en mente y vuelvo a confirmar que el sistema actual de educación no está funcionando. Muchos son los alumnos que cada vez se aburren más en las aulas, están cansados, desmotivados y no quieren ir a la universidad, ya que la escuela les apaga el deseo de aprender.

    Este sistema, no escucha a los alumnos, solo obedece a un currículum que promueve palabras como el trabajo en equipo, pero modela lo contrario en acciones, porque se enseña a los estudiantes a competir por calificaciones. Según el estudio llevado a cabo en cinco países en 2014, revelo que el 49% de profesores creían que solo usamos un 10% de nuestro cerebro, esto se debe a que la forma de dar las clases o los contenidos no son los correctos para los alumnos.

    Otro de los temas que me han llamado la atención son los ocho o nuevos tipos de inteligencia. Desde mi punto de vista no creo que esto sea así, ya que cualquier niño puede superar cualquier asignatura. No tiene por qué ser más bueno en matemáticas que en castellano, por ejemplo. El problema de esto, es que puede llegar a ser dañino para los niños.

    En los últimos años, las malas interpretaciones de la neurociencia han crecido. Esas malas interpretaciones se dan en la literatura popular, y acaban encajando en el ámbito educativo, creando falsas hipótesis sobre las que se van construyendo métodos educativos que no tienen ninguna base científica y que solo generan una oferta comercial. Uno de los neuromitos más difundidos es que “el niño es una esponja” llegando a la conclusión de que más es mejor, porque confundimos más estímulos y más información con “mayor inteligencia”

    En definitiva, padres, profesores, colegios, hemos de tener sentido común y entender que todo lo que circula por las redes y se hace público no es cierto. Los métodos educativos no son verdaderos por ser innovadores, son innovadores por ser verdaderos. Si nos dejamos llevar por las informaciones falsas, podremos no solo evitar la exclusión de nuestro alumnado, sino ayudarles para que en su futuro profesional no conciban el mundo de manera banalizada y sobresimplificada. Nuestra función como formadores es evitar generalizaciones, estereotipos y trivializaciones.

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  10. Com ja sabem molt bé la majoria dels alumnes, estudiants i docents, el sistema educatiu impregnat en la nostra societat té un gran nombre de carències del tipus evolutiu i progressista (no en el sentit polític). Com molt bé s’explicà en una entrada del blog anterior, on es feia referència a un vídeo on es parlava de l’educació, el nostre sistema educatiu prové del moviment de la il·lustració i del context social de la revolució industrial. En la meua opinió, tot açò s’ha quedat un poc obsolet i antic.

    Aquest sistema educatiu del que estic parlant, en la meua opinió, no crea ni transforma a xiquets i xiquetes en persones adultes capaces de pensar i raonar per si mateixos ni tampoc ajuda a que es desenvolupe en els alumnes la capacitat autodidacta tan necessària avui dia. El que fa aquest sistema educatiu es crear “robots”, per dir-ho d’alguna forma, on s’ensenya a complir ordres i no a aprendre a ser imaginatius i crítics en allò que ens envolta, sinó que tots hem de saber fer les mateixes coses i de igual manera. Així és com actualment s’està educant a la nostra societat del futur, que són els nostres xiquets i xiquetes.

    Per tal de canviar tota aquesta xarxa educativa hem de canviar primer els nostres pensaments sobre l’educació. Hem de variar l’organització en que es basa el nostre sistema educatiu i dirigir-lo cap a un camí on es fomente la imaginació, la creació d’altres formes de pensar i també cap a un sistema on no siga necessari que tots els alumnes pensen d’igual forma i es puga debatre sobre tots els temes, és a dir, cap a un lloc on no hi haja una veritat absoluta sinó que hi hajen moltes opinions diferents i totes elles igual de bones. Per dir-ho d’una altra forma, com bé s’anomena en una cançó del cantant Melendi: “hacia un mundo dónde no se riña al alumno cuando se salga de la línea, igual ellos ven algo que nosotros no vemos”.

    En quant al documental “La educación prohibida”, crec que va ser un documental on es reflectia de forma correcta tots els problemes i inconvenients que té el sistema educatiu per a la societat i per a la formació dels alumnes, ja que no provoca l’aprenentatge que jo pense que és més correcte, com ja he dit abans. És a dir, l’educació no tracta de executar ordres que es reben des de els docents que imparteixen l’assignatura, sinó en l’aprenentatge de la persona en la matèria, qüestionant idees i conceptes i mostrant les pròpies conclusions, i també en el procés de formar persones i no tant en la formació de màquines. També m’agradaria comentar la metàfora que s’anomena en el documental sobre el creixement d’una planta o arbre. Ens diu que per a fer créixer a una persona, no hi ha que forçar-la ni dirigir-la pel camí, sinó que el procés de progressió personal està dins de cadascú i no és necessària l’ajuda de persones del voltant. Tinc que dir que estic d’acord amb aquesta afirmació, però amb matisos. Crec que sí és veritat que el progrés de les persones es troba en ells mateixos però també cal dir que jo crec que pot ser de gran ajuda la presència d’una persona formada i amb experiència al costat nostre per a guiar-nos durant el camí d’aprenentatge sense limitar-nos el procés.

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  11. Després de llegir i prendre nota dels aspectes més rellevants o interessants dels articles “La educación banalizada” de Mario Fernandez Anguita i “Pequeños Einsteins”, el primer que em passa pel cap respecte a la situació que hem comentat en altres entrades al blog sobre el sistema educatiu, és que tal volta el sistema es troba en una situació estancada o de poc de progrés, no per la falta de investigació i la conseqüent obtenció d’informació, sinó per la falta de ferramentes dels professionals del sector, els professors, per a aplicar-ho.
    A l’article “La educación banalizada” s’anomena un descontent entre el col•lectiu docent amb els resultats, els projectes en els que es treballa durant anys (mètodes d’ensenyament, tècniques de treball, o els propis alumnes) no donen el resultat esperat a la fi del procés.
    Es reflexiona sobre el contingut del documental visualitzat també a classe, en el nostre cas la seua versió resumida, “La educación prohibida”, en aquesta reflexió critica el model escolar i suggereix alternatives. Des de la reflexió del documental a l’article, es te la idea de que en aquest sistema no es forma a gent que posteriorment tinga l’objectiu de progressar professionalment, pel contrari la gent s’acomoda en un treball, és a dir, es forma una mentalitat de no progressar. Pel mateix camí que jo comente al principi del meu escrit, a l’article es comenta que la labor de cara als alumnes no és la adequada, no se sap potenciar la seua capacitat amb les eines que hi ha. Naturalesa (intel•ligència de les persones) i cultura (educació), han de associar-se per a poder canviar la actual situació.
    Ara, més en relació a l’article “Pequeños Einsteins”, comenta en la mateixa línea que l’anterior article, que hi ha una diferència visible entre els laboratoris de neurociència i el sistema educatiu. En primer lloc, perquè els educadors que intenten aplicar la neurociència no tenen la informació per a fer-ho, i en segon lloc, perquè a un laboratori es controlen les variables, però en una aula això és molt més complicat i no ocorre. En conclusió a açò, Robert Hood conclou que, hi ha poques proves de que la neuroeducació funcione i grans malentesos al voltant.
    Per últim, vull comentar l’apartat en que menciona l’existència de les diferents intel•ligències, sobre les que diu que hi ha que aprendre sobre diferents camps (matemàtiques, literatura, etc) en funció del tipus de intel•ligència que es te. Anna Fornés, professora de pedagogia a la Universitat de Barcelona, no comparteix això i diu que hi ha una intel•ligència però amb diferents dimensions, i que el mètode anterior de l’ensenyança a partir de les diferents intel•ligències seria erroni.
    Finalment s’arriba a la conclusió de que els neuromites de la educació no són eficients, però no es canvien. I que la ferramenta de canvi són els professors, però per a això, hi ha que formar adequadament, amb les ferramentes pertinents i necessàries als professors, per a que d’aquesta forma sàpiguen interpretar el mapa que s’està construint del cervell, perquè de res serveix un mapa si no se sap el que es busca, com bé diu a l’article.
    La meua conclusió personal és que tal volta es te el coneixement dels problemes del sistema i s’ha buscat la solució, però el problema és que no se sap dur a terme el procés de forma pràctica, o de forma real. És comparable a l’arribada d’una màquina molt potent a una fàbrica, per a augmentar la producció i la qualitat del producte, però sense que els treballadors tinguen el coneixement de com fer-la funcionar. Doncs és el que passa a l’educació, els professors necessiten els coneixements per a aplicar les noves metodologies.

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  12. Sembla mentida que actualment visquem en l'era de la informació quan la majoria de professors i pares, en aquest cas, estan totalment desinformats. Hi ha un problema greu de filtrar informació i de saber què és veritat o què és un mite o una falsa notícia. Per a referir-nos als pares i professors de hui dia, cal veure que són un reflex de la societat en general, el volem tot ràpid i fàcil, sense que ens coste molta faena. Això és màgia, i la màgia no ocorre amb l'educació. El problema que veig a tots els tipus d'estudis que s'han fet, és com també es diu en l'article, que no s'han provat en una classe normal. En un laboratori, no és el món real, i perquè un estudi tinguera validesa, seria molt complicat ja que cada país, cada religió, cada cultura és diferent i no es pot generalitzar. Estic segur que hi haurà alguna manera de poder millorar que es comprove científicament i que es puga aplicar a les aules de molts col·legis del món. Però hui dia mes que això, va la manera d'entendre l'educació. No té sentit que en un país els xiquets vagen 4 hores i siguen més llestos que en un altre on van 7 sense comptar el treball a casa. Hi ha un problema d'entendre l'educació a nivell global en el món i s'ha de treballar.
    Per a referir-nos al documental, per a mi és molt bo, però si saps com prendre-t'ho. Jo ho veig com un humorista, que exagera la realitat perquè cause major efecte en la gent. Això ho veig igual, és la realitat de l'educació, exagerada perquè cause major impressió en veure-ho, però es poden agafar idees o conceptes per a aplicar-los a una educació a Espanya i que servirien. Per descomptat que no canviaria tot de la nit al dia però sí que podrien sorgir canvis positius al llarg del temps. Això clar és que l'educació s'hauria de separar de la política perquè si cada govern que entre anirà canviant coses com li vinga en gana, no té això cap sentit.
    En resum veig que canviar un sistema educatiu no és tan fàcil com poden veure's en els estudis científics ni com es veu en el documental però si que cal agafar el millor dels dos llocs i posar-lo en pràctica de veritat.

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  13. Este tema es bastante interesante, además para los que llevamos idea de ser profesores en un futuro nos viene bien este tipo de debates para ponernos en la piel de profesor/a e ir haciéndonos una idea de cómo desempeñaríamos esta función.

    Como estudiante me gustaría decir que llevo años hablando con diferentes compañeros del tipo de enseñanza que tenemos en nuestro país y todos solemos coincidir en que es bastante mejorable este sistema educativo que llevamos recibiendo a lo largo de todos nuestros años de estudiantes. Siempre se habla de que en otros países enseñan mejor los profesores y aprenden más los alumnos, aunque sinceramente no sé qué métodos emplearán. Yo personalmente he tenido profesores o profesoras que me han enseñado muy bien consiguiendo que pasados los años, yo haya retenido ciertos conocimientos, mientras que con otros esto no me ha pasado.

    Desde mi punto de vista, creo que tampoco es plan de cargar las culpas contra los profesores ni contra nadie, pero sí que es verdad que se debería cambiar de alguna manera el tipo de enseñanza para que poco a poco fuera mejorando y hubiese menos errores. Está claro que la enseñanza es algo complejo, y como podemos observar en ambos artículos citados por nuestro profesor existen diferentes opiniones y estrategias desde hace años, varios personajes históricos que han dejado plasmada su idea respecto a la enseñanza, como la inteligencia de cada uno, el proceso de aprendizaje y más conceptos relacionados con el ámbito de la enseñanza.

    Habrán muchos estudios y podremos encontrar mucha información válida y justificada respecto a la enseñanza, pero en mi opinión no hay una única forma correcta, pienso que muchas pueden valer y funcionar para que los alumnos y alumnas aprendan y no caigan en la desmotivación.

    Finalmente, repetir que la educación y la enseñanza son difíciles de impartir y que cada uno, como profesor, decidirá hacerlo de una manera u otra y podrá hacerlo de manera efectiva o no, lo que está claro supuestamente es que cada vez estaremos más cerca de encontrar una forma correcta teniendo así más contento al estudiante.

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  14. L' educació d'avui en dia està molt qüestionada per la població, sent un dels principals temes de debat als últims anys. És correcta? És capaç de formar correctament als alumnes? Moltes són les preguntes que ens fem constantment a l'hora d'escollir un centre educatiu per als xiquets/es. Probablement, si preguntem a les persones, com han fet en un dels articles, cada persona ens donaria una opinió diferent d'una altra, independentment de ser aspectes positius o negatius. Jo sempre he manifestat que l'educació és més complexa del que pareix, on els docents i els alumnes han de treballar junts per a que aquesta es desenvolupe el millor possible, sent una forma d'aprenentatge i ensenyament per als xiquets/es. El problema ve quan parlem de xiquets menuts, els quals encara no tenen massa coneixements i tot és relativament nou per a ells.

    Quina és la forma més apropiada d'educar a un nen menut? Cap és la definitiva. Alguns afirmen que és millor deixar que experimenten; altres, en canvi, creuen que és més apropiat estar controlant el que fan i corregir-los per a implantar des de ben menuts una espècie de "conducta positiva", etc. Si em preguntaren, crec que la millor forma d'educar és conèixer al xiquet o xiqueta amb que estàs treballant, la seua conducta, com manifesta els seus sentiments o com es relaciona amb els companys. No s'ha de caure en l'error de què un xiquet va a ser científic per sumar 1+1 més ràpid que els companys, ni va a ser arquitecte per construir un castell amb peces de joguina.

    Pel que fa als professors, tampoc hem de creure que van a formar als nostres fills de forma que seran uns estudiants meravellosos, perquè no és així. Sempre hi haurà docents millors i pitjors, pero mai existirà el docent perfecte. Ni l'alumne perfecte. Estudis ens diuen que un mètode és millor que l'altre per determinades raons, però la meua pregunta és, hi ha un estudi universal per a tots? I la resposta és, NO. Per tant, ens deixen al mateix lloc en què ens trobàvem abans de llegir l'article. Quina és l'educació que millor forma als xiquets/es?

    Aquesta pregunta continuarà estant present per molts anys, fins i tot, tota la vida. El que si que s'ha de tenir en compte, és l'edat dels xiquets de la nostra classe. Mai podrem demanar a un alumne de 8 anys que es comporte, es concentre i treballe com un alumne de 10. Per això és important tenir coneixements sobre la psicologia docent i altres especialitats, ja que poden ajudar a enfocar els continguts i la manera d'impartir una classe de forma menys monòtona i cansada, fent que els alumnes tinguen major implicació, i per tant, puguen assolir els continguts al mateix temps que aprenen valors i comportaments positius.

    Ja vindran els robots i les màquines, ara hem d'educar persones.

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  15. La educación es vital para todos los niños/as y jóvenes, independientemente del país en el cual esté, la cultura y la raza. En todos lados alrededor del mundo existe la educación hacia estos, siendo el proceso esencial para el desarrollo de la persona.

    Me centraré en el modelo español de educación, que bien sus bases poco han cambiado respecto al primer modelo de esta. La sociedad ha evolucionado, todos nos acoplamos a los cambios que van sucediendo, y más en esta época, con la tecnología y la ciencia en auge. Sentar a un niño/a durante tantas horas dándole unos conocimientos que puede que no le gusten es un estímulo negativo, tanto que puede dejar de atender incluso a odiar diferentes asignaturas por su contenido. Y ya no solo por el contenido, también por la forma de impartir la docencia del profesor/a o por que las notas no le van bien en esa asignatura.
    La educación debería evolucionar hacia una forma más cercana con el alumno, cosa que también ayudaría al profesorado. Debería ser más individualizada para conocer las virtudes de los alumnos, los puntos débiles, los gustos, su situación extraescolar… para evaluar a cada alumno de manera correcta y sin englobar a todos de igual manera. Es difícil y complejo, pero necesario. También la manera de cualificar, un número no dice lo inteligente o lo no inteligente que es una persona. Con el método actual simplemente aprenden a la fuerza y con desgana. La presión que tienen es enorme, por parte del profesorado y tutores, cosa que empeora todavía más la situación.

    Respecto a la neurociencia y sus neuromitos, hay que ir con cuidado e informarse mucho antes de impartir la docencia de cualquier forma. Pienso que la tendencia actual de ver las cosas sencillas y que funcionen (o al menos que te otorguen una esperanza) es “postureo”.

    En conclusión, es necesario una nueva forma de educar para transformar la idea de los alumnos de estudiar como “castigo” y no como “beneficio”. Renovar la forma de evaluar y de impartir docencia, para que no tengan que sufrir más a la hora de ir a clase o hacer exámenes.

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  16. En clase hemos debatido sobre como esta planteada la educación y hemos visto un documental donde se criticaba el sistema educativo actual.

    Hoy en día el sistema educativo se mantiene como hace años. Esto debería cambiar ya que vamos evolucionando y los tiempos de antes no son como los de ahora.

    Para realizar la reflexión me voy a centrar en los artículos leídos.
    Primero voy ha hablar sobre la educación banalizada, es cuando los profesores esperan de los alumnos que respondan a preguntas correctamente sin saber nada antes. Les exigen tener unos conocimientos y resolver preguntas sin ningún tipo de conocimiento de ello.

    En el documental de la “educación prohibida” se critica a la educación actual y al método de enseñanza. Habla de la importancia del desarrollo de los niños sin ayuda de nadie, solos. Por una parte, creo que tiene razón, ya que los niños tienen que experimentar actitudes y situaciones solos para poder madurar, pero, por otra parte, creo que la gente mayor tiene que saber llevar a los niños por el buen camino y ayudarlos en lo que necesiten para poder madurar y ser mejores personas.


    En el artículo de “pequeños Einsteins”, es un artículo que de primeras me llama la atención porque habla de la etapa de puertas abiertas, menciona que es malo para los hijos, personalmente creo que es para conocer el colegio y el papel de los padres sólo esta presente en los primeros días para ver el colegio y después ya somos los alumnos los que estamos presentes para conocer todo el colegio.

    El sistema educativo actual está estructurado y planteado de forma que actualmente los alumnos aprenden conceptos que llevan años presentes y no evoluciona la metodología de enseñanza para el tiempo en el que vivimos.

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  18. DANIEL NADAL SORIANO


    Últimament l'educació ha donat per a molts temes de debat pels seus mètodes antiquats i el seu sistema en desacord als anys en els que vivim. Mentre que la tecnologia i altres coses han anat evolucionant al pas del temps, a les aules tot ha seguit igual . El sistema ha quedat obsolet i es necessita innovar i provar coses noves per a millorar les nostres capacitats. S´ha d´enfocar d´una manera en la que es guie a l'alumne de la manera que siga més òptima per a ell en particular i en la que exprimixca al màxim les seues qualitats.

    A dia d'avui encara no s'ha encontrat la forma en la que solucionar aquest problema, o bé, no interessa aplicar-lo a la nova societat per motius econòmics i d´interessos, per tant segueix sent igual de pobra que fins ara. Com parla a l'article de la neurociència he de dir que pot ser no se li dona la importancia que deuria a aquest estudi, ja que podria ser la solució de tots els problemes actuals. El seu estudi està desenvolupat per científics, els quals intenten descobrir d´alguna manera allò que tenim dintre del nostre cervell per donar-li el profit que s'ha de donar, allò tant incert que és completament desconegut, ja que la gran major part del seu interior es desconeix. Einstein ja va dir que l'ésser humà solament utilitzava un 10% de la seua capacitat cerebral. La pregunta seria, si açò fora cert, que coses inimaginables podriem arribar a conseguir si s´utilitzara al seu màxim nivell? Tota una incògnita per a nosaltres, qui sap.

    La ciència deu d´incorporar-se en plenitud en l'educació pel seu avanç que podria arribar a conseguir de la seua mà, i poc a poc anar incorporant nous sistemes. Mentrestant la salut, tant mental, com física deuria de ser prioritat, ja que és allò que incentiva a un alumne a conseguir les seues metes. Pense que avui en dia aquest fet s'ha deixat de banda i s´ha donat més importància a les qualificacions, que afirme que són un mètode erroni de calificar.
    Una nota no ha de ser un impediment per a conseguir allò que vols o allò que se´t dona millor en un futur i segurament ahí està el fallo. S'ha de valorar l'evolució al meu parèixer, fixar-se on vas començar i on has acabat, no cenyir-se a la nota d´un exàmen o una prova que a la semana aquesta informació adquirida se t´ha oblidat.

    Alomillor la societat no està preparada per a un canvi tan dràstic i momentani, pero poc a poc s'ha de començar a canviar les coses desde la seua base fins a la seua cima, com ja fan alguns països més desenvolupats en aquest àmbit, i aquest canvi no pot tardar més, s´ha d´actuar ja.

    Concluir que espere que les pròximes generacions puguen vore el canvi i dur-lo en práctica i que nosaltres pugam aprendre d´elles, ja que són el futur de la humanitat.

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  19. Tras leer ambos artículos, haber visualizado el documental y la pequeña reflexión y debate que hemos realizado en clase, voy a proceder a dar mi punto de vista sobre ciertos temas tratados.

    En primer lugar, estoy completamente a favor con la corriente propuesta en 1983 por el psicólogo Howard Gardner, de la universidad de Harvard. En la cual se afirma que existen ocho o nueve tipos distintos de inteligencias y estos son algunos ejemplos: lingüística, lógico-matemática, musical, corporal-cinestésica, etc… Particularmente, considero que cada persona es un mundo y cada alumno tiene una inteligencia, es por eso, que deberíamos adaptar la educación a los alumnos dependiendo de las mejores virtudes de cada individuo.

    Centrándonos, en lo que nos incumbe a nosotros, nos vamos a centrar en la “educación física”, como ya he leído a algunos de mis compañeros y hablando en el debate de la clase, el propio nombre de la asignatura no debería llamarse así. Ya que la asignatura que realmente impartimos, no solo engloba conceptos físicos o corporales, también mentales.

    Siempre se dice que la educación está anticuada y deberíamos modernizar, sí es cierto, que estamos utilizando los mismo métodos de enseñanza del siglo pasado, cuando nada es igual. Han cambiado los puestos de trabajo, las empresas, los modelos de negocio… Y nuestra educación no ha cambiado. Es por eso, que cada vez más, los estudiantes que acaban sus estudios, no están preparados para la vida real.

    Por ello, decimos que la educación está anticuada, pero el sistema global en sí. No debemos echar la culpa a los profesores o a los exámenes o al memorizar para luego repetir como un lorito… Porque así es como están diseñadas las guías docentes o el sistema educativo. Y hasta que no cambie y evolucione el sistema educativo, nada podremos hacer. Es por eso, que considero muy importante, agradecer y valorar los profesores que aún con las limitaciones que tiene, intentan y consiguen transmitir sus conocimientos de una manera distinta.

    En conclusión, la educación es algo muy global y muy complejo. Poco a poco, espero que vaya evolucionando al mismo nivel que evoluciona la vida real. Mientras, solo podemos agradecer a todos aquellos docentes que aún con las limitaciones que tienen, consiguen transmitir de una manera distinta, amena y eficaz. Para finalizar, recalcar la importancia de la educación física y mental, en nuestra educación, ya que está demostrado que no solo ayuda en los resultados académicos y en la salud. Si no en muchos otros.

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  21. El fragmento del documental de “La educación Prohibida” visualizado en clase representa ciertas teorías o tendencias progresistas de la enseñanza y de la educación de una manera demasiado irrebatible. Sin embargo, los artículos muestran cierta controversia hacia este documental y las teorías que difunde, describiéndolas de una manera crítica.

    Como futuro docente de Educación Física, el documental y el debate generado a partir de este me pareció bastante interesante, ya que, a priori, la incitación de la introducción por parte de los profesores de nuevas metodologías invita al optimismo, pero analizándolas con más detenimiento podemos no aceptarlas como “el camino a seguir”. Uno de los debates que surgieron en clase giraba en torno a la metáfora que compara a los alumnos con plantas, el cual sostenía que para el correcto crecimiento y aprendizaje de los alumnos no debemos de influir activamente, sino que proporcionarles independencia y autonomía durante este proceso les generará las adaptaciones cognitivas óptimas, ya que si al contrario, como ocurre con las plantas, las estiramos para que crezcan más alto o más rápido terminarán muriendo.
    La metáfora mencionada fue uno de los puntos que más controversia y críticas recibió y a la cual dedicamos unos minutos en clase que me resultaron muy útiles para aumentar mi perspectiva acerca de la docencia , sobre la cual procedo a reflexionar. Considero que, aunque como docentes tengamos que tratar de generar una motivación intrínseca en el alumnado que ayude a aumentar la implicación por su parte en el ámbito escolar, lograr esto completamente es prácticamente irreal. Por esta razón, aunque contradiga una de las ideas principales que sostiene el documental, pienso que se debe de actuar e influir durante este proceso, ya que el entorno en el que, tanto los profesores como los alumnos se encuentran, forma parte de una sociedad en la cual coexisten diversos contextos socio-culturales. Dichos entornos convierten a cada persona en un individuo distinto al resto el cual recibe influencias externas de su vida personal que le afectarán en su comportamiento en clase con el resto de compañeros y compañeras.

    Por ello, pienso que se debe implantar un carácter docente homogeneizador que permita a los alumnos, a pesar de las diferencias personales y contextuales, convivir en armonía en la sociedad, puesto que creo que formar a los alumnos en el ámbito académico no es la única función que un profesor debe tener, ya que los estudiantes son también personas en un proceso de formación que fuera de las aulas se enfrentan a una vida que, en ocasiones, nada tiene que ver con la escolar.

    Si siguiéramos la idea de la comparación con el crecimiento físico de las plantas con el cognitivo de los alumnos que el documental nos proporciona ignoraríamos el contexto socio-cultural en el que los alumnos se desarrollan, ya que todos ellos están formados por unos gustos, ideales, hábitos, etc… que no emanan innatamente de ellos mismos, sino que los han adquirido durante su vida debido a las influencias que han ido recibiendo.

    Por lo tanto, si se automatizara ese modelo de enseñanza autónomo y no invasivo por parte del profesorado, ¿qué aprenderán más allá de lo que ya conocen? ¿qué comportamientos adoptarían? En este caso, discrepo en la idea de dejar actuar y errar a los alumnos para que experimenten y aprendan por ellos mismos que mi compañero Juanlu trata de exponer en su entrada, ya que creo que fuera de horario escolar es lo que continuamente hacen en su vida personal, tanto con sus amigos como con sus familiares. Por otra parte, estoy de acuerdo con él en el disparate que supone incluir en el documental la metáfora de la planta.
    (CONTINÚA DEBAJO)

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  22. Para involucrar al lector en nuestro campo de interés pondré un ejemplo muy habitual en la asignatura de Educación Física. Cuando un profesor deja actividad libre en Educación Física los chicos suelen ir todos a jugar a fútbol o a algún deporte con balón, mientras que las chicas optan por reunirse y hablar, ya que consideran la primera opción más masculina que la segunda. Este hecho no es producto original de los alumnos en sí, sino que es parte de la influencia que durante su crecimiento han ido recibiendo, interiorizando así estos comportamientos.

    Si no reguláramos estos comportamientos dejando total libertad y autonomía en los alumnos serían cada vez más habituales, generando como respuesta a metodologías aparentemente progresistas un resultado reactivo al objetivo pretendido.

    Como conclusión, y compartiendo la idea de mi compañero Héctor creo que este documental, a pesar de sus errores o matices descritos en mi comentario los cuales recalcan los artículos leídos, es positivo para, al menos, comenzar a pensar en una alternativa al sistema educativo actual el cual, todos estamos de acuerdo que es obsoleto y muy mejorable. Por otra parte, considero que es necesario que alumnos que, como muchos de nosotros, optamos a formar parte del complejo mundo de la docencia y la educación visualicemos documentales como este para incrementar nuestra perspectiva y formar una opinión cada vez más próxima a lo que pretendemos plasmar en las aulas en un futuro siendo, al mismo tiempo, más críticos (constructivamente) con otros estilos que no complementen nuestros principios.

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  23. Héctor Hernández Ruiz

    El aprendizaje yo lo considero un arte abstracto, no tanto la enseñanza. Para mí el proceso que se pretende seguir desde la mayoría de centros educativos es prácticamente imposible, dejando a un lado todos los mitos de la neuro educación que se desmienten en el artículo, son demasiados los factores volubles a cambios que intervienen en el aprendizaje de cualquier persona, más aún de los niños en nuestro país. Multitud de estímulos, conceptos, opiniones, referencias y un largo etcétera abordan a nuestros cerebros, y no considero que sea algo malo en absoluto, al contrario, cuanto más globalizado sea el mundo mayor serán las opciones de aprendizaje para escoger y más aumentará la diversidad. Mi reflexión es sobre la hora de ‘encerrar’ la educación en unas materias generales, siempre me he preguntado de qué forma se rigen las asignaturas que se cursan en la educación primaria o quién ha decidido que sean esas asignaturas las que se cursen, por qué esas asignaturas son más importantes que otras que se cursan en extraescolares, y una larga lista de preguntas. Realmente es un tema tan amplio que podría llevarnos horas hasta llegar a una supuesta conclusión, y siento que cualquier cosa que opine le faltaría argumentación y no llegaría a ser nunca lo que pienso porque realmente veo la educación como un arte, un cuadro abstracto que cada persona entiende a su manera, por ello tantas teorías siguen vivas, por ello el documental habla sobre una educación fatídica y luego se habla en el artículo de una educación banal. Es prácticamente imposible llegar a un acuerdo, porque el aprendizaje de las personas que eligen cómo será la educación de las siguientes generaciones ya hace que se enfoque desde infinitos puntos de vista.

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  24. Com bé han dit alguns companys, pense que l'educació és molt complexa amb molts punts de vista, ja que, està tractant amb persones que són totalment diferents. Per tant, arribar a una educació especialitzada per a cadascú de forma universal és molt complicat.

    Respecte al documental de "La educación prohibida", com vam comentar a classe utilitza la comparació de l'educació amb el creixement d'una planta que no cal estar en continus cuidats perquè si no es mor, com donant a entendre que no es deixa lliure el creixement del xiquet. La qual cosa per una part té una mica de raó, ja que, moltes vegades s'acaba fent com una "dictadura" del que han de fer o el que han de dir, sense deixar expressar-se. Mentre que per altra banda, si deixes sol al xiquet, ell creix segons l'entorn no naix decidint que vol jugar a cotxes si és xic o amb nines si és xica. De fet, es veu com molts xiquets opten per voler Barbies o nines i com que està mal vist que juguem amb això, a mesura que va cresquen s'adona que no deu jugar amb això perquè és un xic. Aleshores, ell no té un interés de dins clar sinó que es molleja segons l'entorn, i moltes vegades l'entorn no és l'adequat i necessita una guia per ajudar a trobar-se amb el que vol realment o a conéixer altres interessos que també puguen agradar-li. Traslladant-se als interessos educatius també. Es nomena també el debat dels càstigs i premis on estic totalment d'acord que no devia ser un recurs per motivar o suprimir una acció sinó que s'hauria d'utilitzar altres ferramentes per obtindre el mateix perquè al final s'obté per por o pel resultat que reben a canvi, més que perquè vulgues o ho comprenguen.

    Per altra banda, la publicació del periòdic de " Pequeños Eisteins..." m'ha cridat l'atenció com diu que a través del moviment no es podria obtindré coneixement de matemàtiques, i no estic d'acord, ja que, parlant sobretot de menuts amb el que més es capta la seua atenció és jugant que és el que volen fer a continu. Per tant, als jocs ex produeixen moviment es poden plantejar moltes activitats que a la vega exerciten la ment i puguen aprendre altres matèries.

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  25. En los otros comentarios que he ido haciendo en este blog he expresado mi opinión sobre el tema de la educación, después de leerme estos dos artículos me gustaría exponer algo más al respecto.

    Es cierto que la crítica hacia la educación está muy globalizada, pero también creo que no se están haciendo las cosas lo mejor que se puede. Hoy en día los medios que se tienen para la educación son más y mejores que los de las épocas pasadas, pero aun así no se utilizan de una forma óptima, esos recursos más actualizados que tenemos se podrían utilizar para que los alumnos empezasen a generarse cierta motivación e intriga por aprender, innovar y desarrollar sus pensamientos en busca de experiencias nuevas.

    Hay cosas que se dicen en los artículos que tampoco estoy de acuerdo. El tema de la metáfora de la planta queda un poco en entredicho, ya que no puedes dejar siempre que el alumno decida que hacer o que aprender, es inviable dejarle toda la toma de decisiones a él. Lo que sí que se puede hacer es orientar y ayudar a la persona a aprender y a formarse, mediante una forma activa, hay que dejar de lado esa autoridad del profesor que consiste en el explicar los temas que vienen marcados y que los niños solo escuchen. Ahí los niños, sobre todo en edades tempranas, se acostumbran a que piensen por ellos y no a pensar ellos, eso puede ser peligroso cuando se hacen más mayores, ya que vendrán mal preparados de antes.

    Los profesores tienen que ser una especie de guía, que oriente y ayuden a los alumnos a encontrar las soluciones, pero siempre con el propósito que sean ellos los que lleguen a las conclusiones del porqué de las cosas. El cerebro es moldeable y adaptable, hay que provocar la salida de la comodidad, y de que si pueden hacer otros el trabajo por uno mismo mejor. El papel de los profesores junto al de los padres debería ser motivarles y provocarles que piensen, que tenga un pensamiento crítico, provocarle interés por aprender e investigar. Como he dicho antes, la Educación Infantil, es la etapa más importante en el desarrollo del pensamiento y del aprendizaje, ya que es la etapa inicial, por eso hay que estimularles a pensar, eso les provocara beneficios a largo plazo. Hay que eliminar la presión que tiene los adolescentes en la escuela, convertir esa presión en entusiasmo.

    En muchas ocasiones se podría coger las cosas que se les dé mejor a uno mismo para transferirlas a aquellas que nos les guste tanto para provocar motivación, ganas y que les sea ameno realizarlas, favoreciendo así a su aprendizaje. Creo que inteligencia hay una y no múltiples, ya que el cerebro trabaja en conjunto, todos los alumnos tienen talento o buena inteligencia, lo único que hay que hacer es que aprendan a desarrollarla. Ese desarrollo vendrá determinado por el buen hacer tanto del docente como de los padres.

    Para concluir me gustaría añadir que no hay que generalizar sobre la educación, simplemente cada uno tiene que hacer su autocrítica, no solo hay un camino o una vía a seguir para dar la docencia, cada uno tiene que buscar la mejor forma según el contexto en que se encuentre, lo que sí que es evidente es que no todos son iguales, así que la metodología no puede ser para todos igual. Lo que sí que creo que deberían hacer todos es dejar que los alumnos piensen y razonen las cosas sin que de primeras se les dé la respuesta. El profesor también es persona y no lo puede saber todo, él también puede aprender cosas de los alumnos, al igual que lo pueden hacer los alumnos de él.

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  26. En primer lugar comentar como ya han dicho algunos de mis compañeros, la educación de hoy en día esta muy anticuada, ya que seguimos utilizando el mismo método que utilizábamos hace años. También me gustaría comentar un comentario que ha hecho mi compañero Iván, y estoy de acuerdo con el, y es que la mejor forma de educar desde mi punta de vista es la misma que ha comentado mi compañero, es decir conociendo más al alumno, la forma de expresarse, sus gustos, sus intereses y aficiones y muchas cosas más. Pero por desgracia con el sistema educativo que tenemos no se puede llegar a conseguir este tipo de relación profesor-alumno, ya que el sistema educativo actual se basa en que los profesores nos dicen lo que tenemos que hacer y decir y después nos califican con una nota y dependiendo de la nota eres más listo o menos listo que el resto de tus compañeros.

    Por otro lado otra de las cosas que me gustaría destacar que vimos en el video es cuando relaciona a la planta con un niño. No estoy de acuerdo con lo que dice, ya que un niño si que es cierto que en muchos aspectos debería aprender cosas solo para así darse cuenta de lo que ha hecho bien o mal y madurar y desarrollar la capacidad de solucionar los problemas por uno mismo, pero también es cierto que debería tener alguien a su lado que le enseñe y le aconseje ya que se trata de niños pequeños y aun no tiene la capacidad de pensar y reflexionar por su propia cuenta.

    Por último me gustaría comentar el debate que hicimos en clase centrado en la asignatura de la educación física. En el cual reflexionamos el porque se llama así la asignatura, si nosotros mismos dijimos ciertos valores que no tienen nada que ver con el físico, pero que gracias a esta asignatura podemos desarrollarlos sin darnos cuenta como por ejemplo la capacidad de relacionarnos y expresarnos con nuestros compañeros o el simple hecho de pensar y reflexionar sobre un ejercicio o un circuito que tenemos que realizar.

    En conclusión me gustaría decir que en el ámbito de la educación aun nos queda mucho por mejorar y hay muchos aspectos que deberían cambiar. Uno de estos aspectos en concreto en la asignatura de la educación física es el ejemplo que pusimos en clase cuando a los niños se les daba la opción de hacer deporte libre y los chicos siempre escogen fútbol y las chicas prefieren sentarse en grupo y hablar. Este problema es debido a la educación y a como nos han inculcado desde pequeños que los chicos tienen que hacer deporte, en este caso fútbol y las chicas no hace falta que hagan nada. Es por situaciones como estas por las que pienso que aun le queda mucho por mejorar a la educación.

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  27. En aquest documental “la educación prohibida” és molt interessant i està prou relacionat amb el que parlàvem de Ken Robinson.
    Aquesta educació que ens estan donant du a terme el model conductista com bé diuen al documental, enfocant als xiquets per a treballar i formar grans empresaris, els quals competeixen per tenir les millors notes de la classe. Aquest model deixa de costat molts dels alumnes, els quals potser han perdut la motivació després de tantes hores de treball, tanta exigència i responsabilitat.

    Com ja han dit alguns companys no podem formar a tots de la mateixa manera, ja que cada u té les seues inquietuds, motivacions i seran bons en alguna cosa en concret, excepte una minoria que ho faran tot bé, com ja he dit en altre comentari en el blog “no podem jutjar a un peix per no saber (enfilar-se) a un arbre”, açò vol dir que no tots els xiquets els ha d'agradar o que tinguen facilitat per a totes les assignatures, jo per exemple les llengües no era gens bo, en canvi en les matemàtiques i la física sense problemes, molts dels xiquets abandonen per culpa de la manera de mesurar la intel·ligència d’ells, els quals se senten inútils per no ser bons en alguna assignatura.
    Per aquest motiu la metàfora de la planta té molt de sentit, no s'ha de forçar als xiquets per aprendre, això és nato, cal fer-los arribar coneixements i que ells decideixen un poc el seu camí.

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  28. En primer lugar, me gustaría dar mi opinión de la educación actual. Como ya he mencionado en algún comentario anterior, pienso que al igual que como sociedad hemos evolucionado y lo hacemos cada día, el sistema educativo también debería de hacerlo.

    Sobre el artículo de “¿Pequeños Einsteins?”, me gustaría dar mi opinión sobre el punto de “Prejuicio”. Estoy totalmente de acuerdo cuando dice que el cerebro es como un músculo, es decir, que si se ejercita se refuerza. En mi opinión, muchas veces algunas dificultades de aprendizaje tienen que ver con la falta motivación por alguna o algunas asignaturas, es decir, cuando una asignatura no te gusta, no la practicas lo suficiente y, por tanto, no mejoras. Por ello, creo que es muy importante que los profesores consigan que los alumnos tengan más interés por la asignatura, algo que hará que sus alumnos y alumnas le dediquen más tiempo y realicen aprendizajes más significativos.

    Por último, hilando con lo comentado anteriormente, en el artículo que hace alusión al documental “La educación prohibida”, se nombra la idea de que un niño aprende mucho mejor solo, sin que nadie le dirija. En cuanto a este debate, pienso que no es del todo cierto puesto que, si bien es cierto que un niño puede aprender solo muchas cosas por su cuenta, también es necesario que haya alguien al lado de ese niño capaz de enseñarle más cosas y, sobre todo, de guiarle en el aprendizaje. Lo que quiero decir es que dejar que un niño aprenda ciertos aspectos a través de la exploración, la reflexión, el ensayo y error, etc., está bien, pero si no hay nadie que le pueda ir guiando, incentivando a aprender cosas nuevas o, directamente, alguien que le apoye, finalmente el niño puede acabar aprendiendo mal e, incluso, puede quedarse estancado en ciertos conocimientos, lo que puede afectar en un futuro a ciertos aspectos de su vida. Por ello, pienso que es muy importante y fundamental que los profesores dispongan de espacios y medios para dar un feedback individualizado al alumnado y, de esta forma, puedan aprender de forma más eficiente y realizar aprendizajes más significativos.

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